-->

5 وصفات فعالة تساعدك على تخسيس الوزن

  وصفات فعالة تساعدك على تخسيس الوزن

وصفات فعالة تساعدك على تخسيس الوزن


1- وصفة الخل والعسل

الوصفة د من الوصفات القوية التي تساعد على خسارة الوزن وحرق الدهون والتخلص من دهون البطن ، وهي عبارة عن خلط معلقة صغيرة من العسل مع معلقة من خل التفاح او الخل الابيض في كوب ماء فاتر ، قلبيهم مع بعض واشربيهم قبل وجبة السحور بفترة.


2- وصفة الكمون وعصير الليمون

اغلي معلقة كبيرة من الكمون في كوب ونصف مية ، بعد ما يغلي ارفعيه من على النار وصفيه ، واعصري عليه ليمونة وقلبيهم مع بعض ، اشربيه بعد وجبة الفطار بنصف ساعة على الاقل ، وتلاحظي النتائج بعد اسبوع واحد من بداية شرب المشروب.


3- وصفة المية والليمون

وصفة بسيطة جدا عبارة عن كوبيتين ماء مع كوب عصير ليمون ، اخلطيهم مع بعض ، ويفضل ان المشروب يتشرب دافئ ، يعني سخني منه كل مرة كوب على قد ما تشربي ، اشربيه بعد الفطار ، يساعدك على حرق الدهون.


4- وصفة القرفة والجنزبيل

في كوب ماء مغلي  ضيفي كميات متساوية من القرفة والجنزبيل المطحون ، اشربي من المشروب مرتين خلال الفترة ما بين وجبة الفطار والسحور ، وممكن تضيفي شوية عصير ليمون للمشروب ، الوصفة  فعالة في حرق الدهون وحل مشكلة السمنة المفرطة.


5- وصفة الليمون واللبن

اخلطي شوية من عصير الليمون مع كوب من اللبن البارد واشربيه بعد وجبة الفطار بفترة ، ثبت بالتجارب ان المشروب ليه دور قوي في حرق الدهون المتراكمة في الجسم.


جديد قسم : صحة و جمال

إرسال تعليق